فرش دستباف قالین

مزیت خرید فرش دستبافت نسبت به فرش ماشینی

در فرش‌های ایرانی دستباف هر گره به صورت اختصاصی بافته می‌شود و به یک ریسمان پایه متصل می‌شود. در بیانی دیگر فرش‌های دستباف گره‌های واقعی اختصاصی هستند.اما گره‌هایی که توسط فرش ماشینی ساخته می‌شوند، در واقع گره واقعی نیستند. فرش ماشینی با دستگاه‌های بافندگی و قالیبافی قدرتمند بافته می‌شود که الیاف را در اطراف یک ریسمان پایه پیچیده و سپس با استفاده از فشار فراوان، گرما و شرایط ویژه الیاف را به پایه می‌چسبانند.

در ساخت فرش دستباف از پشم، تاروپود و منسوجات حیوانی و طبیعی مثل (پشم بز، پشم گوسفند و غیره) استفاده می‌شود. بافت‌های طبیعی و حیوانی بافت‌های باکیفیتی هستند که این مورد در دوام و طول عمر فرش دستباف تولیدشده تأثیر دارد. ضمن اینکه خصوصیت طبیعی آن باعث می‌شود تا با محیط‌زیست سازگار باشد و برای سلامتی مضر نخواهد بود.
پشم در برابر آتش نیز مقاوم می‌باشد. پشم رنگ طبیعی را به خوبی جذب می‌کند و در آخر یک رنگ درخشان را در بافت فرش خواهیم دید. این رنگ تا سالیان متمادی در بافت فرش بدون تغییر باقی خواهد ماند.

دوام طولانی و کیفیت بالا
دارای پرزهای بسیار نرم و راحت هستند و به راحتی با یک تشک نرم برابری می‌کنند.
قالی دستباف تنها کف‌پوش موجود است که بر اثر پا خوردن، نور و شست‌وشو زیبایی‌های آن مضاعف گردیده و هیچ‌گاه چشم‌نوازی خود را از دست نمی‌دهد. بالأخص اگر که این قالی با استفاده از مواد رنگ‌زای طبیعی رنگ می‌شود.
توجه داشته باشید که به دلیل استفاده از پشم و ابریشم و پنبه به عنوان مواد اولیه در قالی دستباف هیچ‌گاه شاهد تولید الکتریسیته‌ی ساکن از این کف‌پوش نخواهید بود.

ترمیم آسیب‌دیدگی
یکی از مزایای خرید فرش دستباف این است که درصورتی‌که دچار آسیب شوند می‌توان آن را ترمیم کرد و بخش‌های آسیب‌دیده را به‌دستان توانای رفوگر سپرد
.   

عوامل موثر در قیمت یک قالی

  • نقشه و هماهنگی قرار گرفتن رنگ‌ها در کنار هم
  • میزان استفاده از رنگ‌های طبیعی
  • جنس نخ
  • تار و پود
  • ریزبافی و درشت‌بافی
  • تقارن طرح نسبت به محورهایی که از مرکز فرش می‌گذرنداگر اندازه فاصله لبه حاشیه بالایی قالی تا وسط ترنج، بیشتر یا کمتر از ۳ سانتی‌متر با اندازه فاصله آنجا تا لبه حاشیه پائینی تفاوت داشته باشد، از قیمت قالی خیلی کم می‌شود
  • به تقارن رنگ در اشکال بافته‌شده
  • تعداد رنگ استفاده‌شده
  • اشکال طرح در متن فرش ناتمام گذارده نشده باشد
فروشگاه اینترنتی گروه تولیدکنندگان فرش دستباف قالین

دورگه ‌بودن زمینه

بررسی فرش در نور طبیعی و توجه به رنگ و اطمینان از ثبات رنگ‌های آن. رنگ فرش باید در تمام سطح آن یکنواخت باشد. به‌ویژه در فرش‌های کف ساده، دو رنگی و اختلالات رنگ دیده نشود (این اختلاف رنگ نشان می‌دهد که فرش با رنگ‌های جوهری رنگ‌شده است. با مالیدن تکه پارچه مرطوب بر روی قسمت‌های رنگ دار مشکوک می‌توانید از ثبوت رنگ‌های فرش اطمینان حاصل کنید).

بررسی کیفیت پرزهای فرش

در خرید فرش باید توجه داشت: پرز فرش باید بادوام، درخشان و انعطاف‌پذیر باشد فرش‌های با پرز نرم نسبت به فرش‌های با پرز ضخیم دوام کمتری دارند و همچنین تمایل بیشتری به جذب گردوخاک داشته و مانند فرش‌های با پرز خشن هم تمیز نمی‌شوند. در موقع بررسی پرزهای فرش توجه داشته باشید ارتفاع پرز معیار ظرافت فرش نیست. برای کنترل کیفیت پرزهای فرش و چگونگی پرداخت آن‌ها باید پرزها را با دست مالش داد. در قسمت‌های مختلف ارتفاع پرزها باید به یک اندازه بوده و موج نداشته باشد. یکی از دلایل نامنظم بودن پرزها علاوه بر پرداخت ناجور و نامنظم شستشوی خشن الیاف فرش است.

کم‌بافی

بررسی پشت فرش ازلحاظ نحوه‌ی تراکم، کوبیدگی پودها و یکنواختی طرح: شاید مهم‌ترین عاملی که در انتخاب فرش باید مورد توجه قرار گیرد بافت آن است. برای بررسی کیفیت بافت بهتر است پشت فرش را بررسی کنید. با مطالعه پشت فرش، نکته‌هایی مثل تعداد رج‌ها(ردیف بافت)، نحوه تراکم (تعداد گره) و کوبیدگی پودها و همچنین یکنواختی طرح را بهتر می‌بینید. شمارش دقیق گره‌ها در واحد سطح را به کمک ذره‌بینی که به یک قاب مدرج به واحدهای اندازه‌گیری (سانتی‌متر یا اینچ) متصل شده است می‌توان انجام داد.

با این کار تعداد گره‌ها را در عرض و طول یک قاب جداگانه بشمارید و در یکدیگر ضرب کنید تا تعداد گره‌های موجود در واحد سطح فرش به‌دست آید. ولی باید خیلی دقت کنید چون اختلاف شمارش یک و یا دو گره نتیجه‌ی محاسبه کلی را خراب می‌کند.
برای صحت محاسبه بهتر است شمارش گره‌ها را در چند نقطه مختلف فرش انجام دهید و میانگین آن‌ها را ملاک محاسبه قرار دهید (تراکم قسمت‌های پایین فرش معمولاً بیشتر از قسمت‌های بالایی آن است(.حتماً موقع خرید قالی به پشت آن نگاه کنید؛ اگر گره‌ها منظم، پشت سر هم و یک اندازه بود که هیچ، ولی اگر اندازه گره‌ها متفاوت، نامنظم و گاهی بافاصله بود یعنی بافنده یا شلخته بوده یا متقلب! مثلاً اگر در یک فرش 50 رج که باید در هر 7 سانتی‌متر 50 گره داشته باشد، گره‌ها کمتر باشد ،  یا گره‌ها خوب شانه نخورده و پرزها کشیده نشده است؛ به‌هرحال یک جای کار می‌لنگد.

بررسی فرش از لحاظ پوسیدگی و رفو شدگی

کافی است پشت فرش را با دقت بررسی کنید. قسمت‌هایی که بافت ناجور داشته و یا احتمالاً پوسیده و یا رفو شده باشند از پشت فرش بهتر می‌توان تشخیص داد. قسمت‌های رفو شده معمولاً زبرتر و محکم‌تر از دیگر نقاط فرش است و با کمی دقت می‌توانید علائم سوزن خوردگی را در آن ببینید. به‌علاوه با تا کردن فرش در سمت‌های مشکوک به پوسیدگی ، صدای خفیف و مخصوص شکستگی احساس خواهد شد.

دیده شدن پود

در مورد بافت فرش توجه داشته باشید که پود فرش‌های یک پوده هیچ‌گاه به چشم نمی‌خورد و تنها در فرش‌های دو پوده و بیشتر است که بعضا در پشت فرش امتداد پودها دیده می‌شوند. وقتی ردیف‌های بافته شده بهتر کوبیده شده باشند، پودها کمتر دیده می‌شوند.

شکستگی گل قالی

این مورد خیلی تخصصی است زیرا گل‌های قالی اعم از شاه‌عباسی، آویزان، ستاره‌ای و… اندازه استانداردی دارند. البته از روی گل‌های قرینه، اندازه‌های ناموزون را می شود حدس زد. اگر در بافت این گل‌ها شکل و اندازه استاندارد رعایت نشود، از ارزش قالی کم می‌شود.

مواد چله

نباید از الیاف مصنوعی اعم از نخ، ابریشم (از نوع چوب و پلاستیک) و پشم و حتی مخلوطی از آن‌ها باشد. مواد چله از پنبه صدرصد یا پنبه و پلی استیر یا خالص ابریشم

کم تاب یا پر تاب بودن چله با پود

کم تاب یا پر تاب بودن چله با پود (پر تاب، کش دار بوده و مقاوم‌تر ولی چله بایستی طی بافت به تعداد بیشتری و با آچار مربوطه سفت گردد). باعث مشکلاتی در فرش می‌شود که تمام این‌ها در قیمت‌گذاری بی‌تأثیر نیست. چله روی دستگاه باید منظم و فاصله چله ها در تمام سطح دار به یک و کاملاً کنار هم باشد. چنانچه در بعضی قسمت‌ها تراکم چله ها بیشتر و در بعضی نقاط کمتر باشد (در اصطلاح قالی‌بافی پر یا تنک باشد).

سالم بودن گلیم (قسمت ساده بافی) و همرنگ بودن گلیم با چله فرش از مختصاتی است که هنگام ارزیابی فرش موردتوجه قرار می‌گیرد.

مخاطرات فنی

پیچیدگی دستگاه دار قالی‌بافی، یک اندازه نبودن دو طرف زیر دار و سردار و یکنواخت نبودن فشار چله ها بر روی دار، مخاطراتی از قبیل

  • کیس (شل و سفت بودن چله‌ها که باعث بیرون زدگی در فرش می‌شود)
  • شانه (چارچوب فرش، یعنی یک طرف فرش از طرف دیگر کوتاه یا بلند باشد)
  • سره (یعنی یک نیمه فرش از نیمه دیگه کوتاه یا بلند باشد)

را به وجود می‌آید که در قیمت‌گذاری مؤثر است.

ساده بافی در چهار طرف فرش

پس از چله‌کشی و گلیم‌بافی، ساده بافی شروع می‌شود. لازم است این ساده بافی در چهار طرف فرش به یک اندازه باشد. بعد از ساده بافی و پیاده کردن نقشه بر روی چله‌ها، تعداد تارها با توجه به خانه‌های نقشه، محاسبه و از وسط نقشه به دو طرف تقسیم می‌شود. خاصیت این کار این است که درصورتی‌که تعدادی تار روی فرش اضافه کشیده شده باشد در کنار فرش در شیرازه قابل اصلاح است و مخاطراتی در بر ندارد.

منطقه

منطقه‌ای که فرش در آن جا بافته شده است چرا که هر منطقه شیوه خاص بافت خود را دارد.

هماهنگ بودن نقش زمینه یا حاشیه

قدمت فرش و هنری یا غیر هنری بودن آن

برخلاف سایر کالاها، فرش دستباف هرچه به‌قول‌معروف پاخورده باشد، باارزش‌تر می‌شود و بازار پررونقی دارد و از آن استقبال می‌شود. فرش دستباف دست دوم را باید ارزشمند دانست و قیمت فرش دستباف دست دوم بالا است و حتی بیشتر از فرش دستباف نو و حتی می‌توان خرید فرش دستباف را به‌گونه‌ای یک سرمایه‌گذاری به‌حساب آورد

132391_06afc

در پشم

زبری، نرمی، خشک و شکننده بودن، شاداب و مرده بودن. در تارهای پشمینه فرش، پر تاب و کم تاب بودن، مخلوط با الیاف پلاستیکی در تار و پود فرش.

z3

در ابریشم

استفاده از ابریشم طبیعی یا ابریشم نامرغوب مانند کژین (10 برابر تفاوت قیمت) یا ابریشم مصنوعی از نوع چوب و پلاستیک.

لمس نمودن فرش دستباف

در لمس نمودن فرش

تائی و جفتی بافی، وضعیت تراکم پرزها و وضعیت پود دهی اعم از پود ضخیم یا نازک، هر چین یک پود یا چند چین یک پود.

دفتین خوردن فرش، پرینه بودن یا کم بینه بودن بافنده از نوع دفتین خوردگی، ماهر بودن یا عدم مهارت راست بودن دم کار یا پایین و بالا بودن که با لمس کردن و رؤیت فرش قابل دریافت و تأثیرگذار در برآورد قیمت می‌باشد.

هنوز سوالاتی دارید؟ راحت باشید و با ما تماس بگیرید. خوشحال می‌شویم پاسخگوی شما باشیم.