پشتی

پشتی سابقه ای دیرینه در خانه های ما ایرانی ها دارد و یکی از وسایل اصلی خانه های ایرانی به شمار می رود. با آمدن مبلمان این وسیلۀ کاربردی کم کم به فراموشی سپرده شد؛ اما هنوز هم خانه های بسیار زیادی هستند که از آن استفاده می کنند. در این مقاله بیشتر با این وسیلۀ کاربردی آشنا می شوید.

لینک مشاهده محصولات:
فرش دستباف، فرش دستباف ابریشم، فرش دورو دستباف، پشتی دستباف،
فرش ترکمن دستباف، تابلو فرش دستباف، فرش ماشینی

                  تلفن تماس: ۷۳۴۴ ۹۱۵ ۹۱۲ (۹۸+)

پشتی سنتی در خانه های ایرانی

پشتی در خانه های ایرانی نقش بسیار مهمی دارد. سابقۀ استفاده از پشتی به دورۀ هخامنشیان بر می گردد. به همین دلیل است که می توان گفت این وسیله قدمت بسیار زیادی دارد. با گذشت زمان بسیار زیادی هنوز هم از این وسیلۀ راحتی در بسیاری از خانه های ایرانی که از سبک سنتی پیروی می کنند استفاده می شود. استفاده از پشتی های سنتی مزایای بسیار زیادی دارد که در ادامه برخی از آن ها را نام می بریم.

مزایای استفاده از پشتی های سنتی

یکی از مهم ترین مزیت های استفاده از پشتی نسبت به مبلمان در این است که این وسیلۀ راحتی فضای دنج تر و صمیمی تری به خانه های ایرانی می دهد؛ زیرا با استفاده از این وسیله فاصلۀ کمتری بین افراد هست و افراد در دورهمی ها به یکدیگر نزدیک خواهند بود. این در حالی است که استفاده از مبلمان فاصلۀ زیادی بین افراد می گذارد و افراد را از یکدیگر دور می کند. همین باعث می شود که دورهمی های ساده حتی دورهمی های خانوادگی نیز حالت رسمی به خود بگیرند و از آن فضا و صمیمت خارج شوند. اگر بخواهیم به طور کلی بگوییم با استفاده از مبلمان دیگر آن فضای صمیمی ای که پشتی های سنتی داشتند، نخواهیم داشت.

یکی از مزیت های بسیار بزرگ دیگر پشتی های سنتی این است که برای بدن مناسب تر هستند. اگر از مبلمان استفاده می کنید ، احتمالاً مجبور هستید که در طول نشستن چندین حرکت کششی انجام دهید تا انعطاف پذیری بدن خود را حفظ کنید. استفادۀ طولانی مدت از مبلمان می تواند باعث کاهش انعطاف پذیری در ناحیۀ پشت زانو و فیلۀ کمر شما شود. همین مسئله می تواند زمینه ای برای ایجاد دیسک کمر در افراد باشد. اما پشتی ها اینگونه نیستند. اگر کمی در این زمینه تحقیق کنید متوجه خواهید شد که پشتی های سنتی نه تنها برای کمر و زانو های افراد مشکلی ایجاد نمی کنند؛ بلکه باعث بهبودی این قسمت ها نیز خواهند شد.

مدل های مختلف پشتی

پشتی ترمه

ترمه

یکی از محبوب ترین ، زیبا ترین و مرغوب ترین وسیله های راحتی در خانه های ایرانی پشتی های ترمه هستند. این مدل به خاطر طراحی و نقش و نگار های بسیار زیبای خود در بسیاری از مکان ها مانند سالن های پذیرایی و رستوران های سنتی مورد استفاده قرار می گیرد. طرح و نقش این مدل مثال زدنی است و با سلیقۀ اکثر افراد سازگار است. به خاطر کیفیت بالا و زیبایی این مدل صادرات آن به کشور های اروپایی و آسیایی و حتی ایالات متحده در حال افزایش است.

 پشتی ترمه معمولاً با استفاده از پنبه ، الیاف ، کرک و پشم و پرز پتو پر می شود. معمول ترین موادی که برای پر کردن مدل های ترمه به کار می رود، پرز پتو و کامواست. نوع ترمه خود مدل های بسیار مختلفی دارد که می تواند به صورت چند تایی و برخی دیگر نیز به صورت جداگانه فروخته شود.

برای بررسی کیفیت این مدل لازم است که به دوخت آن دقت کرد. برخی از مدل های پشتی ترمه فقط در قسمت های پشت خود از دوخت بهره می برند. این درحالی است که برخی دیگر در طرفین و برخی دیگر نیز علاوه بر پشت و طرفین حتی در وسط خود نیز دوخته شده اند. هر چه پشتی دوخت بیشتری داشته باشد ، کیفیت بهتری نیز دارد. برای مثال دوختی که در وسط پشتی زده می شود باعث می شود که الیاف کمتر در آن حرکت کند و پشتی انسجام بهتری داشته باشد.

پشتی های ترمه وزن کمتری نسبت به مدل های بسیار سنگین قدیمی دارند. همچنین الیاف به کار رفته در این مدل مانند مدل های قدیمی حساسیت زا نیست و اکثر افراد می توانند از آن استفاده کنند؛ زیرا در ساخت مدل ترمه از پنبه درجه یک استفاده می شود.

پشتی های ترمه مزایای بسیار زیادی دارند. برای مثال این مدل رنگ ثابتی دارد و با قرارگیری در شرایط مختلف تغییر رنگ نمی دهد. قابل شست و شو است و مقاومت بسیار خوبی دارد. همچنین به دلیل زربافت بودن خود نخ کش نمی شود.

پشتی ترکمن

یکی از محبوب ترین مدل های پشتی مدل پشتی ترکمن است. این مدل توسط زنان ترکمن منطقه جرگلان در خراسان شمالی بافته می شود و طرح و نقش بسیار زیبا با رنگ های متنوع دارد. مدل ترکمن که یکی از رایج ترین مدل های موجود در بازار است ، می تواند حس و حالی سنتی به خانۀ شما بدهد.

نتیجه گیری

پشتی یکی از مهم ترین وسیله های راحتی در خانه های ایرانی از گذشته تاکنون بوده است. هر چند که با آمدن مبلمان و دکوراسیون های جدید این وسیلۀ راحتی در برخی خانه ها حذف شده است و استفادۀ کمتری از آن می شود؛ اما هنوز هم محبوبیت بسیار زیادی دارد. به همین دلیل برای آشنایی بیشتر شما با پشتی در این مقاله در مورد مزایای استفاده از این وسیله و دو مدل از محبوب ترین مدل های آن یعنی مدل ترمه و کاشان توضیح دادیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.