قالی ماشینی

قالی ماشینی یکی از مدل های محبوب فرش است که بسیاری از افراد از آن استفاده می کنند. فرش های ماشینی طی سال های گذشته کیفیت بهتری پیدا کرده اند و تعداد نقوش آن ها بیشتر و دقیق تر شده است؛ به حدی که برای تشخیص فرش های ماشینی از دستباف به چشمی تیزبین نیاز است تا بتوان تفاوت آن ها را از هم تشخیص داد. ما در این مقاله برای آشنایی بیشتر شما با فرش های ماشینی درمورد ویژگی این فرش ها و نکات آن توضیح داده ایم.

لینک مشاهده محصولات:
فرش دستباف، فرش دستباف ابریشم، فرش دورو دستباف، پشتی دستباف،
فرش ترکمن دستباف، تابلو فرش دستباف، فرش ماشینی

                  تلفن تماس: ۷۳۴۴ ۹۱۵ ۹۱۲ (۹۸+)

طریقهٔ تولید

قالی ماشینی از طریق هزاران حلقه نخ وارد شده به یک ماشین بافندگی مکانیکی غول پیکر تولید می شوند. به کمک این ماشین ها می توان فرش ماشینی با طرح و الگوی دلخواه را تولید کرد. در تولید فرش های ماشینی امکان تغییر نیز هست. در حین تولید نیز می توان الگو ها و اندازه های مختلف به دستگاه داد تا بتوان فرش دلخواه را تحویل گرفت.

با وجود این مزایا در استفاده از ماشین های تولید فرش یک سری محدودیت های خاص هست. برای مثال فقط تعداد معینی از رنگ را می توان در فرش ماشینی استفاده کرد. معمولاً برای تولید فرش های ماشینی 8 تا 10 رنگ را با هم ترکیب می کنند و از آن برای تولید طیف های مختلف رنگی استفاده می کنند.

تولید فرش های ماشینی با دستگاه معمولاً چیزی در حدود یک ساعت طول می کشد. عوامل بسیار زیادی مانند اندازه نیز می تواند در زمان مورد نیاز برای تولید فرش تأثیر بگذارد. در هر صورت فرش های ماشینی بسیار ارزان تر از فرش های دستباف هستند؛ زیرا برای تولید فرش های دستباف حداقل ماه ها و سال ها زمان نیاز است.

تنوع در انتخاب

قالی ماشینی

برای انتخاب قالی ماشینی حق انتخاب های زیادی دارید؛ زیرا فرش های ماشینی هم از نظر طرح و هم از نظر کیفیت مدل های بسیار زیاد و متنوعی دارند. از میان طرح های مدرن شما می توانید فرش هایی با طیف های رنگی مختلف پیدا کنید. در بین فرش هایی با طرح شرقی، فرش های ماشینی از لحاظ تنوع در طرح بسیار محبوب هستند. همچنین از آن جایی که تولید ماشینی فرش ها راحت تر است، امکان عرضهٔ سریع و بهتر آن ها به بازار ممکن است.

فرش ماشینی از نظر اندازه نیز بسیار متنوع است؛ به طوری که شما می توانید فرش های ماشینی را در هر اندازه ای برای خانهٔ خود خریداری و از آن استفاده کنید. همچنین به لطف قیمت بسیار کمتر فرش های ماشینی امکان تعویض آن ها در طی بازه های زمانی کوتاه راحت تر است و اکثر خانواده ها می توانند با صرف هزینهٔ نه چندان زیاد فرشی نو و زیبا داشته باشند.

مواد مورد استفاده در بافت قالی ماشینی

مواد مورد استفاده در بافت

مواد نخ مورد استفاده در بافت فرش های ماشینی بسیار زیاد و متنوع است. به طور معمول یک فرش ماشینی استاندارد از پشم و پنبه بافته می شود؛ اما بسته به مدل آن این امکان هست که در بافت فرش از الیاف دیگر مانند الیاف مصنوعی استفاده شود. یکی از معایب فرش های ماشینی این است که در گذر زمان رنگ خود را از دست می دهند و رنگ آمیزی آن ها نیز غیر ممکن است.

برخی از رایج ترین مواد مورد استفاده در تولید فرش های ماشینی عبارت هستند از:

  • ویسکوز

ویسکوز در واقع یک نوع از الیاف مصنوعی است که شباهت بسیار زیادی به ابریشم دارد و با مواد طبیعی مانند پنبه یا سلولز ساخته می شود. ویسکوز بسیار نرم است و به همین دلیل برای تولید فرش ماشینی ابریشمی مصنوعی به کار گرفته می شود. ویسکوز می تواند جزئیات فرش را برجسته کند و به فرش درخشندگی بدهد.

البته برخی از فرش های تولید شده با ویسکوز و دستگاه تولید فرش ممکن است که ریزش الیاف داشته باشند. این مشکل بیشتر به استفاده از مواد اولیهٔ بی کیفیت بر می گردد. با شستن فرش پس از تولید می توان تا حد زیادی از مشکل ریزش الیاف جلوگیری کرد.

  • پشم

یک مادهٔ پرکاربرد دیگر در تولید قالی ماشینی پشم طبیعی حیوانات است. معمولاً برای تولید فرش از پشم گوسفندان استفاده می شود؛ اما امکان استفاده از پشم دیگر حیوانات نیز هست. هنگامی که پشم بریده و آماده می شود، آن را به نخ تبدیل و سپس رنگ می کنند. پشم یکی از پرکاربرد ترین مواد برای تولید فرش است.

هر چه پشم استفاده شده در تولید فرش، لانولین بیشتری داشته باشد، فرش نرم تر خواهد بود و درخشندگی بیشتری خواهد داشت. البته پشم های استفاده شده در فرش های ماشینی از مقدار الیاف مصنوعی تقویت شده نیز استفاده می کنند تا دوام فرش بهبود یابد. استفاده از الیاف مصنوعی کمک می کند تا فرش طی زمان های طولانی دچار ریزش الیاف و خرابی نشود.

  • پشم مصنوعی

پشم مصنوعی

پشم مصنوعی که با نام پلی پروپن نیز شناخته می شود، در فرش های ماشینی به کار گرفته می شود. پلی پروپن با محیط زیست سازگار است و برای افزایش مقاومت فرش ماشینی به کار گرفته می شود؛ زیرا پشم مصنوعی در برابر سایش مقاومت بسیار خوبی دارد و گرما را نیز می تواند به راحتی تحمل کند. تنها مشکل این ماده حساس بودن آن به سرما است.

فرش هایی که با این ماده تولید می شوند ارزش بالایی دارند. همچنین افرادی که به پشم طبیعی حساسیت دارند می توانند از این مدل استفاده کنند. الیاف این فرش نمی ریزد و معمولاً کیفیت ساخت بسیار بالایی دارد.

 

نتیجه گیری

فرش های ماشینی نوعی فرش مصنوعی هستند که ماشین آلات صنعتی آن ها را می بافند. فرش های ماشینی به دلیل ارزان تر بودن مواد اولیه و سرعت بسیار بالا در تولید معمولاً قیمت کمتری نسبت به فرش های دستباف دارند. همچنین فرش های ماشینی معمولاً طرح های متنوع تری دارند؛ به همین دلیل حق انتخاب بیشتری در هنگام خرید فرش های ماشینی دارید. ما در این مقاله برای آشنایی بیشتر برای خرید فرش ماشینی درمورد ویژگی های این فرش توضیح دادیم و به نکاتی که لازم است درمورد این فرش ها بدانید اشاره کردیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.